автомобилите 4 x 4

Всичко за автомобилите 4 x 4

Всичко за автомобилите 4 x 4. Те са били и ще бъдат винаги най-търсените превозни средства, които може да преминават през всякакви пътни участъци. Всеки производител на автомобили има по няколко различни схеми, които осигуряват захранването на всичките колела. Автомобилите 4 x 4 може да преминават през сняг, лед и кални пътища без да закъсат. Системите за задвижване на всички колела са проектирани да функционират на всички видове повърхности, както на пътя, така и извън пътя. Системите на повечето от тeзи автомобили, не могат да бъдат изключени, тъй като се управляват от електрическата система на автомобила. Системата 4×4 изпраща точното количество въртящ момент до всяко едно колело, с максимален въртящ момент, който ограничава приплъзването на гумите. В тази статия ще разгледаме основите на задвижването на четирите колела. Като започнем от теглителната сила на автомобила и стигнем до компонентите които съставят системата за задвижване на четирите колела.

Въртящ момент, теглителна сила и колело на автомобилите 4 x 4

Защо дизеловите двигатели имат по-голям въртящ момент. Какво трябва да знаем за въртящия момент, сцеплението и колелата. Как работят различните системи за задвижване на четирите колела на автомобилите. Силата на автомобила е въртящия момент, която двигателят произвежда. Въртящият момент от двигателя е това, което движи автомобила. Различните предавки в трансмисията и диференциала, умножават въртящия момент и го разделят между колелата. По-голям въртящ момент може да бъде изпратен на колелата на първа предавка, отколкото на пета предавка. Тъй като първата предавка има по-голямо предавателно отношение, с което да се умножи въртящият момент. Интересното за въртящия момент е, че в ситуации с ниска тяга, максималното количество въртящ момент, което може да се създаде, се определя от количеството на тягата, а не от двигателя. За целите на тази статия ще определим теглителната сила като максимално количество сила, която гумата на автомобила може да приложи спрямо земята.

Фактори които влияят върху сцеплението на автомобилите 4 x 4

Теглото на гумата – Колкото по-голямо е теглото върху една гума, толкова повече е нейното сцепление. Теглото на гумата може да се изменя, както се изменя теглото на автомобила. Например, когато един автомобил прави завой, теглото се премества към външните колела. Когато автомобилът се ускорява, теглото се премества към задните две колелета. Коефициентът на триене – Коефициентът на триене, свързва количеството сила на триене между две повърхности със силата, която държи двете повърхности заедно. В случая се отнася до степента на сцепление между гумите и пътя до тежестта, която лежи върху всяка гума. Коефициентът на триене е функция от вида на гумите на превозното средство и вида на повърхността, върху която се движи превозното средство. Коефициентът на триене на гумата в кал е нулев. За разлика от тях, широките гуми в кал няма да имат толкова висок коефициент на триене на сух път, но в калта техният коефициент на триене е изключително висок.

Какви са видовете контакти при автомобилите 4 x 4

При автомобилите 4×4 съществуват два вида контакти, които гумите може да правят с пътя, това са статичен и динамичен контакт. Статичен контакт – Гумата и пътната настилка не се хлъзват един спрямо друг. Коефициентът на триене за статичен контакт е по-висок от този за динамичен контакт, така че статичният контакт осигурява по-добро сцепление. Динамичен контакт – Гумата се плъзга по отношение на пътя. Коефициентът на триене за динамичен контакт е по-нисък, така че имате по-малко сцепление. Колелото се изплъзва, когато силата, приложена върху гумата, надвишава сцеплението, с което разполага тази гума. Силата може да се прилага върху гумата по два начина. Надлъжна сила – Надлъжната сила идва от въртящия момент, приложен към гумата от двигателя или от спирачките. Тя има тенденция да ускорява или забавя автомобила. Странична сила – страничната сила се създава, когато колата се движи около крива.

Какви са видовете контакти при автомобилите 4 x 4

В крайна сметка гумите и земята осигуряват страничната сила на автомобила. Да приемем, че управлявате мощен автомобил със задно предаване и вие се движите по крива по мокър път. Вашите гуми имат много добро сцепление, за да приложат страничната сила, необходима за поддържане на автомобила на пътя, докато се движи около кривата. Да речем, че сте натиснали педала на газта в средата на завоя, което не е желателно. Двигателя на автомобила изпраща много повече въртящ момент към колелата, като произвежда голямо количество надлъжна сила. Ако добавите надлъжната сила която се произвежда от двигателя и страничната сила създадена в завоя, сумата надхвърля наличното сцепление. Което означава че Вие току-що сте създали приплъзване на колелото на автомобила. Системите за задвижване на четирите колела и за задвижване на всички колела са най-полезни при ситуации с ниска степен на сцепление, например във сняг и на хлъзгав път.

Каква е ползата от задвижването на четирите колела при автомобилите 4 x 4

Ползата от задвижването на четирите колела е лесна за разбиране, ако управлявате четири колела вместо две. Имате потенциала да удвоите размера на надлъжната сила, това е силата която кара автомобила да се движи. Движението през снега отнема много сила на автомобила. Размерът на наличната сила е ограничен от наличното сцепление. Повечето коли с две колела не могат да се движат, ако на пътя има повече от няколко сантиметра сняг. Защото в снега всяка гума има малко количество тяга. Автомобила с четири колела може да използва теглителната сила на четирите колела. Офроуд – В условия извън пътя е съвсем нормално най-малко един комплект гуми да е в състояние на ниска степен на сцепление. Например при пресичане на река или кална локва. При задвижване на четирите колела, другият комплект гуми все още има сцепление, за да премине автомобила. Катерене по хлъзгави хълмове. Това изисква много голямо сцепление.

Коя е основната част на всяка система за задвижване на четирите колела

Основните части на всяка система за задвижване на четирите колела са двата диференциала и раздатачната кутия. Освен това, системите за превключване имат заключващи глави. И двата вида системи може да имат усъвършенствана електроника, която да им помогне да използват още по-добре наличната тяга. Когато се движите около един кръг, вътрешните колела следват различен път от външните колела, а предните колела следват различен път от задните колела. Така че всяко от колелата се върти с различна скорост. Разликите позволяват разликата в скоростта между вътрешните и външните колела. При задвижване на всички колела, разликата в скоростта между предните и задните колела се обработва от раздатачната кутия. Има няколко различни вида диференциала, използвани при автомобили и камиони. Типовете диференциали които се използват, може да окажат значително влияние върху сцеплението на автомобила.

Устройство за превключване

Това е устройството, което разделя мощността между предния и задния мост на автомобила с четири колела. Докато диференциалите се справят с разликата във скоростта между вътрешните и външните колела. Раздатачната кутия в системата за задвижване 4×4 съдържа устройство. Което определя скоростната разлика между предните и задните колела. Това може да бъде вискозен съединител, централен диференциал или друг тип предавка. Тези устройства позволяват системата за задвижване на всички колела да функционира правилно на всяка повърхност. Повечето съвременни автомобили с четири колела, напредналата електроника играе ключова роля. Някои коли използват системата ABS, за да задействат селективно спирачките върху колелата, когато започват да се пързалят. Това нещо се нарича спирачно-теглещо управление. Други имат сложни, електронно управлявани съединители, които по-добре контролират предаването на въртящия момент между колелата.