акумулаторна батерия

Всичко за акумулаторните батерии

Много шофьори са запознати със ситуацията, когато вашият акумулатор изведнъж отказва да работи през студената зима. Под сърцето на автомобила, акумулатора дава три или четири слаби завъртания и спират признаците за живот. Тук става въпрос за разбирането, че акумулатора не задейства само двигателя. Без значение колко мощен е двигателят – без нормалните акумулаторни батерии, можете да забравите за комфортно пътуване. Какви акумулатори има, какви процеси се случват по време на зареждането и разреждането. Как правилно да възстановите стария акумулатор или да използвате нов ? Всичко това ще обсъдим в тази статия. Най-значимите показатели на акумулатора са следните три показателя. Акумулаторна батерия – проблеми и правила. Капацитет, изразен в ампер часове (Ah). Той описва способността на акумулатора да даде определен ток за определено време. Например, капацитет от 40 ампер-часа означава, че акумулатора може да произведе ток от 1 ампер за 40 часа.

Какво е акумулаторна батерия

А именно, стойността на максималната изходна мощност, която акумулатора може да произведе в рамките на 30 секунди при температура от минус 18 градуса С. Този индикатор характеризира, способността на акумулатора да стартира студен двигател. Резервна сила, този параметър, особено почитан в Америка, показва интервала от време в минути, през който акумулатора е в състояние да произведе ток от 25А, тоест колко време може да замени повредения генератор. Стандартните акумулаторни батерии се състои от шест 2-волтови клетки, което дава 12 волта на изхода. Всеки елемент се състои от оловни решетъчни плочи, покрити с активно вещество и потопени в киселинен електролит. Отрицателните плочи са покрити с фино поресто олово, а положителните – с оловен диоксид. Когато товарът е свързан към акумулатора, активното вещество влиза в химична реакция с електролит от сярна киселина, като произвежда електрически ток. В същото време оловения сулфат се отлага върху плочите и съответно електролитът се изчерпва. При зареждане тази реакция протича в обратна посока и способността на акумулатора да произвежда ток се възстановява.

Какви функции изпълнява акумулаторната батерия

Акумулаторната батерия на автомобила изпълнява три основни функции. Той пуска двигателя, захранва някои електрически устройства, като аларма и телефон, когато двигателят не работи. Помага на генератора, когато не може да се справи с товара. Акумулаторната батерия, обикновено се намира в непосредствена близост до двигателя. И точно тази висока температурна единица, акумулаторната батерия не може да понася. Днес това е може би най-големият проблем за производителите на акумулаторни батерии. В крайна сметка, горната граница на работната температура на тези устройства е 100 градуса С, след което електролитът започва да кипи. Но дори и ако температурата не достигне фаталната граница, а само се приближава към нея, експлоатационният живот на акумулаторната батерия намалява три до четири пъти.

Режим на готовност на акумулаторна батерия

Бездействието на автомобила през зимата в задръствания е истински проблем за акумулаторната батерия. Вентилатор, фарове, нагревател на задното стъкло и чистачки на предното стъкло, работещи едновременно. Могат да получат повече ток, отколкото произвежда генераторът. За 45 минути от тази работа, средната акумулаторна батерия може да е толкова изтощена, че вече не е възможно да се рестартира двигателя, когато е изключен. Възстановяването ще изисква поне 30 минути нормално шофиране, преди да можете да спрете отново. Има и други решения. Например в новия модел Peugeot 406 е инсталирана акумулаторна батерия с двойна обвивка. Въздухът се прокарва през стените, което предотвратява прегряването на акумулатора. Всъщност в самата акумулаторната батерия, няма нищо особено да се счупи. Във всеки случай, причината за повечето неизправности не е свързана със собствените му дефекти, а с наличието на допълнително оборудване.

Грижи за акумулаторна батерия

За да спестяват, производителите на автомобили, поставят възможно най-слабата акумулаторна батерия. Поради което всяко допълнително електрическо натоварване може да доведе до неизправност. Самата акумулаторна батерия се износва и в крайна сметка се поврежда. Това се дължи на корозията на плочите, изчерпването на тяхното активно покритие и изчерпването на електролита. Това се улеснява от повишената температура, така че най-често увреждането настъпва през лятото. А с първото застудяване, започва „щастлив живот“. Обикновено животът на акумулаторната батерия е около четири години, но до голяма степен зависи от режима на работа. Въпреки това, акумулаторната батерия изведнъж започва да действа, затова не бързайте да я изхвърляте. Опитът ни показва, че голям брой автомобилните акумулатори, считани за дефектни, просто са били изтощени. Опитайте се да заредите изтощения акумулатор, възможно най-скоро. Колкото по-дълго акумулатора остава незареден, толкова по-силна е сулфацията на плочите. И толкова по-проблематично ще бъде неговото възстановяване.

Акумулаторната батерия се нуждае от постоянна грижа

Много собственици на автомобили, са наистина изненадани, когато разберат че акумулаторната батерия също изисква „поддръжка“. Това е жалко, защото малко грижа и внимание могат да спестят много време и пари. Редовната поддръжка на акумулатора е изключително проста и на практика се свежда само до редовни проверки на нивото на електролита. Ниското ниво, може да означава презареждане, което обикновено се причинява от отказ на генератора. Ако електролитът липсва само в един от елементите, тогава повредата на цялата акумулаторна батерия е до тука. При топло време, той все още по някакъв начин работи, но първия студ ще го повреди. Преди няколко години „акумулаторите, които не се нуждаят от поддръжка“ бяха заредени със специален гел. Който конструктивно се свеждаше до запечатване на капачките.

Мерки за сигурност при работа със външен източник

Когато зареждате акумулатора, имайте предвид следното нещо. По време на зареждане, нивото на електролита е малко по-високо, поради което е необходимо да се допълва. Никога не пушете, докато стартирате двигателя от външен източник. Премахнете металните бижута от себе си и излишните предмети. Уверете се, че двата автомобила не се допират. Не докосвайте купето на автомобила. Изключете всичко, преди да изключите кабела. Не забравяйте, че опасността от запалване на кислород и водород, освободени по време на зареждане е съвсем реална. Въпреки че повечето сериозни производители, оборудват акумулаторните капачки с ограничители на пламък. Които са предназначени да я предпазят от вътрешността на акумулатора, такава вероятност все още съществува. Не забравяйте също, че искрата се появява не само когато клемите са изключени. Статичното електричество от синтетични дрехи може да е достатъчно, за да предизвика експлозия.

Мерки за безопасност

Експлозията на акумулатора може да се сравни с мощността от изстрел от 12-мм пушка. Резултатът е зловещо зрение и се случва по-често, отколкото можете да си представите. С факта, че експлозията вероятно няма да бъде фатална, тя може сериозно да ви нарани, особено лицето ви. Тъй като фрагментите от пластмаса се разпръсват във всички посоки. Затова винаги трябва да носите защитни очила. Следващата точка, на която трябва да обърнем внимание, е вибрацията. След високи температури и електрическо претоварване, това е основната причина за износване на акумулатора. Механизмът на този ефект е прост, всеки взрив постепенно отблъсква активното вещество от плочите. Затова се уверете, че акумулатора е здраво фиксиран. И накрая, проверете клемите на акумулатора. Те трябва да бъдат чисти и добре затегнати, за да се избегне искренето. Някои смазват клемите с грес, други смятат, че това само допринася за натрупването на мръсотия, така че изборът е ваш.

Повреда в акумулатора – какво трябва да направим

Можете да се опитате да стартирате автомобила по няколко начина. Подаване на ток от друг автомобил, което може да е проблематично при сегашното ниво на електрониката. Изтегляне на автомобила с въже, или да купите чисто нов акумулатор. Последният метод е особено лош, защото в повечето случаи повреденият акумулатор може да бъде възстановен. При правилно презареждане, в повечето случаи, той се възстановява в първоначалното си състояние и продължава да работи нормално. Отминаха дните, когато акумулатора се свързваше просто със зарядното устройство и оставаше за една нощ. Зареждането на акумулаторната батерия трябва да се извърши с определена “скорост”. В противен случай ви очакват различни проблеми. В идеалния случай, зарядният ток за конвенционална оловно-киселинната батерия трябва да бъде 10% от неговата амперчасова характеристика. Например, напълно разредена батерия с капацитет от 50 ампер-часа трябва да се зарежда при ток от 5 ампера за десет часа. Зареждането трябва да се извършва с премахнати капачки.

Зареждане на акумулатора

Искате да заредите акумулатора по-бързо, но трябва да знаете че това е невъзможно. Това може да доведе до прегряване и дори до изкипяване на електролита. Клетките на акумулатора могат да се деформират, след което акумулатора излиза извън употреба. Ако имате необслужваем акумулатор, тогава той трябва да се зарежда още по-бавно, не повече от 2.5% от характеристиката на амперчаса. Същия пример е, напълно разреден, 50-часов необслужваем акумулатор, изисква ток на зареждане от 1.25 ампера за 40 часа. За частично разредени акумулатори, този път разбира се ще бъде по-малко. Повечето зарядни устройства са оборудвани с регулатор на зарядния ток. Това е особено удобно, ако има режим на „намаляване на зареждането“. В този случай, тъй като акумулатора се зарежда, зарядният ток автоматично намалява, като по този начин предотвратява презареждане на акумулатора. Общото правило е, колкото по-бавно зареждате акумулатора, толкова по-добре е за него.

Полезни съвети за зареждане на акумулатора

Въпреки това, не дръжте акумулаторната батерия, да се зарежда твърде дълго. Що се отнася до определянето на момента, в който процесът трябва да бъде завършен, мненията се различават. Някои изчисляват времето необходимо за зареждане, след като изключи устройството. Други изчакват, докато електролита започне да кипи и чак тогава изключват устройството за зареждане. Някои по-мощни зарядни устройства са оборудвани с функция за бързо зареждане. Те трябва да се използват само в аварийни ситуации, когато автомобила трябва да потегли на дълъг път. В този режим увеличеният ток на зареждане, се подава за определен период от време, след което устройството се изключва. Животът на акумулатора все още е намален. С повреден акумулатор, най-бързото решение е да стартирате двигателя от външен източник. Но за това се нуждаете от подаване на ток. Произвеждат се различни видове стартови кабели, но шофьорите смятат че като видят луксозни кабели, трябва да купят първия комплект. Без да се съобразяват с качеството на кабелите за подаване на стартов ток.

Поръчка за подаване на стартов ток

След това може да съжаляват, но вече е твърде късно, защото се продават само китайски кабели. Понякога, след като се поставят кабелите, изолацията на кабела започва да се топи, защото през нея протича силен ток. Ако такъв кабел издържи на напрежението, той ще бъде много нагрят и ще има опасност от пожар. Свържете червения кабел към (+) клемата на заредения акумулатор. Свържете другия край на червения кабел към (+) клемата на повредения акумулатор. Свържете черния кабел към (-) клемата на заредения акумулатор. Свържете другия край на черния кабел към чиста земна точка на блока на двигателя или на шасито. В момента на свързване, бъдете подготвени да запалите двигателя на автомобила. Дръжте двата кабела далеч от движещите се части. Стартирайте автомобила с заредения акумулатор и го оставете да работи поне една минута. Ако двигателят не се стартира, изчакайте няколко минути и опитайте отново. Ако двигателя запали, оставете го да работи за няколко минути в това положение.

Видове и условия на обслужване

След това изключете двигателя на автомобила с заредения акумулатор. Когато изключвате кабела, следвайте горната процедура в обратен ред. По-дълъг живот на акумулаторната батерия. Спомнете си как се следват най-простите правила, след което ще осигурите дълъг живот на акумулатора. Обслужваемите акумулатори, обикновено се класифицират като ниски за поддръжка. Поради по-усъвършенствания си дизайн, рядко се нуждаят от презареждане на дестилирана вода. Обикновено нивото на електролита, намалява не по-рано от година и половина след началото на експлоатацията. Както обслужваемите така и необслужваемите акумулатори, при благоприятни условия на работа, продължават да работят дълго време. Това може да трае от 4 до 5 години, а понякога и 7 до 9 години. Въпреки това, малцина щастливи хора използват пълния потенциал. За повечето от тях животът на акумулатора трае около четири години. Някои хора, сменят акумулатора след третия сезон а някои собственици на автомобили си купуват нови акумулатори, почти всяка година.

Еднакви ли са всички видове акумулатори

Какво отражение дава живота на акумулатора за някои хора, че акумулатора работи само 20-30% от посочения период ? Красиво проектираните акумулатори с плюсови и минусови клеми, са подобни един на друг, но само на външен вид. Като правило, само високо качествените акумулатори, дават сходни резултати и работят приблизително еднакво. Но с едно предупреждение, при нормална експлоатация и само при закупуване на нов акумулатор. Сухо зареден или обслужваем акумулатор, в които периодът на съхранение от момента на производството не надвишава шест месеца. Сухите акумулатори, обикновено задържат зареждането си през първата година на съхранение, след което електролитът изисква презареждане. Дългият период на престой за нов акумулатор, не е никак безвреден. Липсата на редовни цикли на зареждане и разреждане и възможността за неизбежно само разреждане, намаляват процента на вградения в производителя процент.

Предимства и недостатъци на акумулаторна батерия

Преди петнадесет години, във всеки урок, от автопроизводителя, беше описано как да се измери плътността на електролита. Модерните акумулаторни батерии, не принуждават да се прибягва до такива мерки, за да ги поддържат в пълна “бойна готовност”. Достатъчно е да се предотврати дълбокото разреждане, редовно “освежаване” с зареждащо устройство. За да се помогне на акумулатора в студено време от “стартера” и да се напълни отново с дестилираната вода. Самата акумулаторна батерия, трябва да се поддържа в перфектна чистота, редовно да се избърсва кутията и клемите. Повишената плътност на електролитите е източник на ускорено разрушаване на пластините на акумулатора. А намаленото напрежение, когато се разрежда с повече от 25%, е виновникът на сулфатирането на платки. Или замръзване на електролита при температури под нулата, което намалява живота на акумулатора. Напълно е възможно в продължение на много дни, акумулатора да работи повече в режим на разреждане, отколкото да се зарежда.

Как се зарежда акумулаторната батерия

Факт е, че веднага след пускането в експлоатация през зимата, редица допълнителни консуматори на енергия се включват. Това може да са парното на автомобила, чистачките на предното стъкло, отопляем заден прозорец и често късите светлини. По-специално, акумулаторите на автомобили, в които необходимото количество електроенергия за зареждане се произвежда. Когато скоростта на двигателя не е по-ниска от 2500-3000 оборота в минута, се повреждат. Така се оказва, че акумулатора работи в режим на постоянно „недохранване“. Което води до изхвърляне на акумулатора в боклука. Много шофьори, когато купуват нови акумулатори, предпочитат продукт с по-голям капацитет от обикновените акумулаторни батерии. Мотивирайки го с факта, че работи по-добре и се разрежда по-бавно. За съжаление, такава акумулаторна батерия е обречена на „ранна смърт“. Тъй като „голямата“ акумулаторна батерия просто няма да се зареди напълно.

Допълнително обслужване на акумулаторна батерия

Постоянното понижено зареждане, води до бързо намаляване на капацитета. Ето защо големите акумулатори с капацитет от 75 Ah, ще обслужва по-малко родния си 55 Ah акумулатор. Ако желаете, акумулаторната батерия, може да бъде постоянно зареждана след дълги пътувания. Повечето хора просто пренебрегват презареждането, обосновавайки тяхната небрежност от факта, че тя е нова. Но повечето шофьори, експлоатират своите акумулатори с нарушени настройки на силовите и запалителните системи. Което от своя страна води до труден старт на двигателя. Но най-разрушителното за акумулатора е токът на стартера, който достига стотици ампери. Ако небрежният собственик, върти стартера в продължение на 30 – 40 секунди, няколко пъти на ден. След един или два зимни сезона, ще повреди стартера или акумулатора на автомобила. Дори и двуканален усилвател с голяма мощност, консумира прилично количество енергия. След 15-минутна демонстрация на възможностите на аудиосистемата, волтметърът мига 11.4 V вместо обичайните 12.5 V под товар!