винетка за пътя

Винетка за пътя

Винетката е форма на ценообразуване, наложено върху превозните средства. Обикновено в допълнение към задължителния пътнически данък, базирано на период от време. Вместо пътни такси, които се основават на пропътуваното разстояние. Винетка за пътя. Винетките в момента се използват в няколко европейски страни. Терминът произхожда от Франция през 50-те години на миналия век. Въпреки че винетките там не са свързани с използването на магистрали и вече не съществува. Сега се използва в цяла Централна Европа, както и в Италия. Винетките се използват в Австрия, България, Чехия, Унгария, Молдова, Румъния, Словакия, Словения и Швейцария. В повечето от тези страни е поставен малък, цветен стикер върху предно стъкло на превозното средство. Но в Унгария, Румъния и Словакия, те са заменени с електронни винетки. Цените за годишна винетка за леки автомобили варират от 30 до 150 евро в зависимост от държавата.

Информация за винетните стикери в Европа

Швейцария се посещава от чуждестранни автомобилисти, които трябва да си купят ежегодна винетка. За да използват всички автомагистрали във страната. Винетките обикновено се продават на граничните пунктове, бензиностанциите и други обекти. Неправилно използвани или изгубени винетки, не се възстановяват. Винетните стикери обикновено са конструирани по такъв начин, че тяхното разглобяване и закрепване е невъзможно. Без унищожаване, като се гарантира, че те не могат да бъдат използвани на повече от едно превозно средство. Пътният трафик често се наблюдава от крайпътни камери. А винетките се проверяват от държавни служители като гранична охрана и национална полиция. Големи парични глоби често се начисляват на водачите, които използват обществени пътища без валидна и правилно поставена винетка. Допълнителни такси за изминат участък, обикновено се налагат за преминаване през определени магистрални тунели и мостове.

Какво е евро винетка

Евро винетката е пътна такса за камиони с минимум 12 метрични тона. Системата е приета през 1999 година и се използва в Дания, Люксембург, Холандия и Швеция. Белгия напусна схемата „Евро винетка“ на 1 април 2016 година, в полза на система за събиране на такси на разстояние. Австрийската винетка е валидна за 10 дни, считано от 4 април 2011 година. От 1997 година, се изискват винетки за всички превозни средства до 3,5 тона, които пътуват по магистрали и автостради. Винетките се контролират от полицейските служители по автомагистралите. На водачите без валидна винетка, се начисляват глоба от 240 евро до 3000 евро. Освен това превозното средство може да бъде конфискувано от чужденци, за да се гарантира изплащането на наказанието. Допълнителни такси се заплащат за някои автомагистрални участъци, където са инсталирани видео ТОЛ такси системи. Пункта за ТОЛ такси, е разделен на канали, за различни видове леки автомобили и камиони.

Винетка за пътя във страните за Европа

Винетка за България. Винетките се изискват за всички видове автомобили с изключение на мотоциклетите. Винетките обикновено са валидни от момента на закупуването им, а някои видове се маркират за бъдещи дати. Те може да се закупят в България в повечето бензиностанции или от гранични пунктове. Водачите на моторни превозни средства без винетка. Се наказват с глоба в размер от 150 до 3000 лева. Винетка за Чехия. Винетка, поставена на предното стъкло на автомобила на автомагистрала R-46 в Чешката република. Винетките се изискват за използването на магистрали от всички превозни средства до 3,5 тона. Паричните глоби за това, че не се показва валидна винетка. Поставена на предното стъкло на автомобила варират от 80 до 200 евро. Винетките за по-тежки превозни средства са заменени с електронно събиране на пътни такси през 2007 година. Автомагистралите са безплатна пътна мрежа за всички леки автомобили.

Системата Евро винетка за страните в Европа

Винетка за Германия. Системата Евро винетка за камиони бе премахната през август 2003 година. Таксуване на базата на разстояние, е въведена от 1 януари 2005 година, за превозни средства с над 12 тона. От 1 март 2007 годин, всички шофьори са задължени да закупят стикер за емисиите. Когато преминават през „зони на околната среда“. Някои „зелени зони“ не позволяват влизането на автомобили с по-високи емисии на частици. Пътуващите през тези зони без стикера се таксуват с глоба от 80 евро. Винетка за Унгария. Автомагистрален знак в Унгария. Електронните винетки се проверяват от крайпътни камери. Винетките се изискват за всички водачи, използващи автомагистралите. Винетните стикери за такси бяха заменени с електронни винетки и видео такси на 1 януари 2008 година. Правото за ползване на автомагистрала се удостоверява чрез камери на пътя, които се базират на номерата на автомобила.

Страните които ползват винетка за пътя

Винетка за Молдова. Винетките са задължителни за лични моторни превозни средства, регистрирани в чужбина. Шофиране по обществени пътища и наличие за закупуване на гранични митнически пунктове и офиси. Чуждестранните шофьори без валидна винетка се таксуват с парични глоби между 125 и 375 евро. По-тежките превозни средства плащат еднократна такса и такса за разстояние. Винетка за Черна гора. Шофирането на обществени пътища обикновено е без такса, с изключение на преминаването през някои тунели и мостове. Винетка за Румъния. Електронна винетка Румъния от 2017 година. С изключение на мотоциклетите се изискват винетки за всички превозни средства, движещи се по всички национални пътища и магистрали. Нормалните винетки са заменени с електронни от 1 октомври 2010 година. Те могат да бъдат закупени на повечето бензиностанции или гранични пунктове. Водачите без валидна винетка се глобяват с 100 евро или повече.

Винетка за пътя във Словакия и Словения

Винетките са задължителни за всички автомобили до 3,5 тона, които пътуват по словашките авто магистрали. Водачите без валидна винетка се таксуват с парични глоби между 100 и 500 евро. Винетките за по-тежки превозни средства са заменени с дистанционно електронно събиране на пътни такси. Използвайки дистанционно управляваната система за таксуване в сила от 2010 година. Специалните условия трябва да се търсят от мотоциклетистите. От 1 януари 2016 година, словашки винетки се закупуват и проверяват по електронен път чрез eZnamka.sk без стикер. Винетките се изискват за всички превозни средства до 3,5 тона. Които пътуват по словенските магистрали, считано от 1 юли 2008 година. Водачите без валидна винетка се глобяват с парични глоби между 300 и 800 евро. На 1.4.2018 година. Република Словения въведе електронно таксуване на превозни средства, чието максимално допустимо тегло надвишава 3,5 тона. Глобите се освобождават от автоматична система, която сканира номера на автомобила, при излизане от града.

Винетка за пътя във Швейцария

Всички водачи, използващи магистрали и автостради, трябва да закупят ежегодна винетка. Винетките могат да се закупят във и извън Швейцария в граничещите с държави бензиностанции и маркирани пунктове. Използването на магистрални мрежи без валидна винетка е нарушение на Закона за обществените далеко съобщителни мрежи. Тя се наказва с парични глоби от 200 швейцарски франка, в допълнение към задължителната покупка на годишна винетка. По-тежките превозни средства използват дистанционна данъчна ставка за всички видове пътища. Швейцария предлага само винетка, валидна за една година на 40 CHF (35,75 евро). Поради това винетката е най-скъпата в Европа за транзитни посещение на леки автомобили. Други държави предлагат краткосрочни винетки, за транзитни посещение, които излизат по-евтини, отколкото в Швейцария. Още информация за винетки за Европа може да видите в сайта на пътна помощ Албена Експрес и в тази страница.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.