двутактов двигател

Двутактов двигател

Двутактовият двигател е бутален двигател, при който буталото прави две времеви движения. Тоест буталото се движи от долна мъртва точка (BDC) към горна мъртва точка (TDC) за да произведе мощност. Когато буталото се движи от TDC към BDC или BDC към TDC, то това движение на буталото от TDC към BDC и обратно се нарича един цял ход. Какво представлява двутактов двигател ? Главни компоненти на двутактовия двигател. Свещ: Свещта е устройство, което се използва за генериране на искра в цилиндъра. Получената искра се използва за изгаряне на горивото в цилиндъра. Бутало: буталото е възвратно-постъпателната част на двигателя. Използва се за засмукване и компресиране на горивото в цилиндъра. Цилиндър: Това е частта от двутактовия двигател, която държи буталото вътре в нея. Входните и изпускателните отвори се намират в цилиндъра. Главата на цилиндъра се състои от горивната камера и запалителната свещ. Транспортен порт: Използва се за прехвърляне на компресираното гориво от картера към цилиндъра.

Елементи на двутактов двигател

Мотовилка или биела. Тя свързва буталото към коляновия вал. Мотовилката или биелата прехвърля мощността от буталото към коляновия вал. Блок на двигателя. Това е основата на двигателя. В нея са разположени коляновият и разпределителния вал. Които се въртят посредством специални лагери и осигуряват въртеливо движение. Коляновият вал. Това е частта от двигателя, която се използва за превръщане на възвратно-постъпателното движение на двигателя. Във въртящото движение с помощта на мотовилката или биелата. Изпускателен отвор. Използва се за изхвърляне на изгорелите газове от двигателя. Всмукателен колектор. Свежият въздух навлиза в цилиндъра през входния отвор. Балансираща шайба. Това е тялото, което се използва за балансиране на двигателя. При двутактовия двигател всмукателните и изпускателните тръби са премахнати. Вместо клапани, двутактовият двигател се състои от входни и изпускателни отвори. Свежият въздух, навлиза в цилиндъра през входния отвор и изгорелите газове излизат през изпускателния отвор.

Как се извършва запалването на горивото при двутактов двигател

Изгорелите газове се изтласкват през изпускателния отвор чрез свеж въздух, който навлиза в цилиндъра почти в края на работния ход през входния отвор. За по-добро разбиране за работата на двутактовия двигател са описани, както следва. Нагоре надолу. По време на хода нагоре, буталото се движи от долна мъртва точка (BDC) към горна мъртва точка (TDC). И компресира въздушно-горивната смес в горивната камера на цилиндъра. Поради движението нагоре на буталото, се създава частичен вакуум в картера. И това позволява навлизането на свеж въздух в картера през непокрития входен отвор. Изпускателният отвор и входният отвор остават покрити, когато буталото се движи от долна мъртва точка (BDC) към горна мъртва точка (TDC). Запалването на горивото се извършва посредством свещта. Веднага след изгарянето на горивото се произвежда голямо количество изгорели газове. Което оказва силно налягане върха буталото. Благодарение на тази сила от високо налягане, буталото се движи надолу и завърта коляновия вал и извършва полезна работа.

Предимства на двутактов двигател

По-нататъшното движение на буталото надолу, открива първо изпускателния отвор за движение. И изгорелите газове започват да излизат през изпускателния отвор. Веднага след като се отвори, горивото се вкарва в цилиндъра. Горивото удря главата на буталото, след което то се издига до върха на цилиндъра и изтласква повечето от изгорелите газове. Буталото сега е в положение на BDC. Цилиндърът е напълно запълнен със свеж въздух и гориво, но донякъде се разрежда с отработените газове. Накрая цикличното събитие се повтаря. Получаваме два удара за един оборот на коляновия вал. Двутактовият двигател дава работен ход за всеки оборот на коляновия вал. В четиритактов двигател дава работен ход за всеки две завъртане на коляновия вал. Мощността, разработена от двутактовия двигател, е два пъти по-голяма от тази на четиритактовия двигател за същата скорост и обем на двигателя.

Недостатъци на двутактов двигател

Маховика на двутактовия двигател е по-лек и необходим поради по-силния въртящ момент на коляновия вал. За същата мощност, двутактов двигател е по-компактен, лек и изисква по-малко пространство от четиритактов двигател. Затова се използват само при мотоциклетите и скутерите. Тя е по-опростена в конструкцията и механизма. В него няма клапан и вентилен механизъм. Цилиндрите могат лесно да бъдат проектирани, покрити и открити от движението на самото бутало. Двутактовия двигател има висока механична ефективност. Той изисква по-малко резервни части поради простия си дизайн. Недостатъци на двутактовия двигател. Той има висок разход на гориво. Термичната ефективност е по-малка от четиритактов двигател. Зареждането се разрежда от изгорелите газове поради непълно изхвърляне. Двутактовия двигател създава по-голям шум. Той прави по-голяма консумация на смазочното масло. Има по-голямо износване на движещите се части.