охладителна система

Охладителна система

Частите на двигателя с вътрешно горене са изложени на много високи температури по време на работа. Без премахване на излишната топлина, работата им е невъзможна. Основната цел на охладителна система на двигателя е да охлажда частите на работещ двигател. Следващата най-важна функция на охладителната система е да затопли въздуха в кабината. При двигателите с турбокомпресор, охлаждащата система намалява температурата на въздуха, подаван в цилиндрите. При автомобили с автоматични трансмисии, охлажда работната течност в скоростната кутия. При някои модели, автомобили за допълнително охлаждане на маслото в системата за смазване на двигателя е монтиран охладител за масло. Системите за охлаждане на двигателя с вътрешно горене са разделени на два основни типа. Течност и въздух. Всяка от тези системи има своите предимства и недостатъци. Двигател с въздушно охлаждане. Системата за въздушно охлаждане има следните предимства.

Устройство и схема на охладителна система

Простота на проектиране и поддръжка, по-ниско тегло на двигателя, намалени изисквания за температурни колебания в околната среда. Недостатъците на двигателите с въздушно охлаждане са. Голяма загуба на мощност в задвижването на вентилатора, шумна работа. Прекомерно топлинно натоварване на отделните компоненти. Липсата на конструктивна възможност за организиране на цилиндри според блоковия принцип. Трудност при последващото използване на отделената топлина, особено за отопление на пътническото отделение. В съвременните автомобилни двигатели, системата за въздушно охлаждане е доста рядка. А системата за охлаждане на затворен тип е преобладаваща. Системата за охлаждане на течности ви позволява равномерно отделяне на топлина от всички компоненти на двигателя независимо от термичните натоварвания. Двигателят с водно охлаждане е по-малко шумен по отношение на двигател с въздушно охлаждане.

Какви са елементите на охладителна система

Основните елементи на системата за течно охлаждане на двигателя – бензин и дизел са. „Водна риза“ на двигателя, радиатор на охладителна система, вентилатор, центробежна помпа. Термостат, разширителен съд, радиатор за отопление и контролни датчици. „Водната риза“ е комуникационна кухина между двойните стени на двигателя. На места, където е необходимо да се отстрани излишната топлина чрез циркулацията на охлаждащата течност. Радиаторът на охладителната система, служи за отделяне на топлина към околната среда. Радиаторът е направен от голям брой извити тръби, които имат допълнителни ребра за увеличаване на преноса на топлина. Вентилаторът е предназначен да усили потока на входящия въздух към радиатора на охладителната система. Той се включва чрез електромагнитно свързване от сигнала на датчика. Когато се надвиши праговата стойност на температурата на охлаждащата течност. Охлаждащите вентилатори с постоянно задвижване от двигателя са доста редки.

Термостат на охладителна система

Центробежна помпа, служи за осигуряване на непрекъсната циркулация на охлаждащата течност в охладителната система на работещ двигател. Задвижването на помпата от двигателя се извършва механично, с ремък и по-рядко с предавки. Някои двигатели, като например: двигатели с турбокомпресор, директно впръскване на гориво. Могат да бъдат оборудвани с двуконтурна охладителна система. Допълнителна помпа за посочените устройства, свързана по команда от електронния блок за управление на двигателя. Когато се достигне праговата стойност на температурата. Термостат – устройство, което е биметално, монтиран между „кожуха“ на двигателя и входящата тръба на охлаждащия радиатор. Целта на термостата е да осигури оптимална температура на охлаждащата течност в системата. Когато двигателят е студен, термостатът се затваря.

Как работи охладителна система

Охлаждащата течност циркулира “в малък кръг” – вътре в двигателя, заобикаляйки радиатора. Когато температурата на течността се повиши до работната стойност. Термостатът се отваря и системата започва да работи с максимална ефективност. Системите за охлаждане на двигателите с вътрешно горене са предимно системи от затворен тип. Следователно те включват разширителен съд, който компенсира промяната в обема на маслото в системата при промяна на температурата. През разширителния резервоар и обикновено се излива охлаждаща течност в системата. Всъщност радиаторът на охладителната система, намален по размер и инсталиран в превозното средство. Ако радиаторът на охладителната система, отдава топлина на околната среда, то радиаторът на нагревателя е директно свързан към салона. Основният елемент в схемата на управляващите устройства на охладителната система е температурният сензор.

Принципът на работа на охладителна система

Сигналите от него идват към устройството за управление на автомобила. Електронния контролен блок с подходящо конфигуриран софтуер и чрез него към други изпълнителни механизми. Списъкът на тези задвижващи механизми, разширяващи стандартните възможности на типичната система за охлаждане, е доста широк. От управление на вентилатора до допълнителни релета за помпи в двигатели с турбокомпресор или директно впръскване на гориво. Работа на вентилатора на двигателя след спиране и така нататък. Тук е дадена само обща, опростена схема на работа на охлаждащата система на двигател с вътрешно горене. Съвременните системи за управление на двигателя, всъщност вземат предвид много параметри, като например. Температура на маслото в охладителната система, температурата в купето на автомобила.