проблеми с моторното масло

Проблеми с моторното масло

Преди да разгледате причините, поради които маслената лампа може да светне, е необходимо да фиксирате определенията. Контролните лампи в колата се контролират от БКС, така наречената бордова система за наблюдение. Той контролира всички светлини, показани на арматурното табло (сигнали за включване / изключване, къси / дълги светлини, сигнал за паркиране и др.). Включва нивото на лампата и налягането на маслото. Някои автомобили (по-нови или по-напреднали) са разделени от тези лампи, докато други (по-стари) обикновено имат само една лампа и се активират, когато налягането на смазочния флуид в картера на двигателя е ниско. Обикновено жълтата икона (маслянка) на таблото символизира ниско ниво на маслото, а червената лампа показва ниско налягане.

Лампите могат да се активират отделно един от друг, тъй като работят според данни от два сензора (сензор за ниво и сензор за налягане на маслото на двигателя). Например, дори и при ниско ниво на маслото, маслената помпа е в състояние да осигури достатъчно налягане. Въпреки че зависи пряко от нивото, ако нивото е критично ниско, тогава няма да има натиск, но ако нивото падне малко под минимално допустимия знак, тогава все още ще има натиск. И обратно – ако нивото на маслото е в нормалните граници, тогава, например, със запушен маслен филтър е възможно положение, когато налягането в системата не е достатъчно за ефективно смазване на частите на двигателя. Ярък пример в този случай е ситуацията, когато при пробиването на картера, лампата за ниско налягане първо се задейства и след това ниското ниво на маслото.

След това вземете предвид причините, поради които лампата за налягане / нивото на маслото може да свети. Има тринадесет от тях. Ние им даваме от просто до по-сложно.

Ниско ниво на маслото в картера . Това е най-простият проблем и почти всеки, дори и начинаещ, автомобилен ентусиаст може да се справи с него, а не да потърси помощ в автосервиз. Вярно е, ако не е свързано с изтичане. Всички автомобили, дори старите карбураторни автомобили, са оборудвани със сензор за налягане на маслото.

Когато индикаторът му падне под нормалния – той изпраща сигнал към ECU (електронен контролен блок), който от своя страна активира съответната лампа на арматурното табло. В същото време лампата не мига, а именно свети в постоянен режим. На съвременните автомобили вместо контролната лампа може да се появи съобщение Проверка на нивото на маслото, което директно показва, че водачът трябва да провери нивото на маслото в картера. Ситуацията може да се случи във всеки режим на работа на двигателя – на празен ход, под товар, в движение, паркиран, на горещо, на студено и т.н.

Когато се включи запалването, но двигателят не работи (ON или II позиция), на много табла на таблото се активират всички светлини и сигнали, включително маслената лампа. Въпреки това, след стартиране на двигателя, повечето от тях ще изгаснат, включително посочения индикатор.

Измерване на сондата за ниво на маслото

Интересен случай може да бъде, когато лампата светне в определени ситуации (например за няколко секунди) и след това изгасва. Това може да се случи, когато машината се издига съответно нагоре или надолу по стръмен наклон / наклон. В този случай маслото може да бъде прехвърлено към един от обема на картера – отпред или отзад. И ако сензорът за нивото на маслото е на противоположния си край, това автоматично ще задейства светлината на маслото. Подобна е ситуацията при шофиране със страничен скок или при интензивно спиране (въпреки че в последния случай е малко вероятно, а причините, поради които светлинната лампа се включва при спиране, ще го разгледаме малко по-нататък). Ако лампата угасне, след като тялото на колата се върне в нормалното си хоризонтално положение, това означава, че това е вашият случай и има малко масло в картера.

Неправилно избрано масло . По-специално, неговият вискозитет е избран неправилно , това е особено вярно за нискотемпературния вискозитет. Ако се сгъсти на студа, за помпата е трудно да го изпомпва през системата и налягането в него е недостатъчно, което се фиксира от съответния сензор. По същия начин, по време на работата на машината, вискозитетът се променя (или маслото е просто замърсено), и поради това може да възникне ситуация, когато в определени ситуации се задейства сензорът за налягане и индикаторът за маслото светва или мига.

Нестандартни маслени филтри, Нормалният маслен филтър постоянно съдържа известно количество двигателно масло. Това се прави, за да се избегне гладът на двигателното масло при стартиране на двигателя. Това може да се осъществи чрез въвеждане на обратен вентил или заключваща шайба в неговата конструкция. Тези елементи осигуряват блокиране на маслото, когато двигателят е изключен. Въпреки това, филтрите с лошо качество на тези елементи могат или не могат да бъдат изцяло или не изпълняват напълно задачата си. Съответно маслото от филтъра се връща обратно в картера и след стартиране на двигателя отнема няколко първи секунди налягане. Това е много лоша ситуация, тъй като има увеличено износване на части и следователно намаляване на техния общ ресурс. Обикновено, след стартиране на двигателя, маслената лампа светва, но скоро (след няколко секунди / минути) изгасва.

Запушен маслен филтър . Ако масленият филтър е силно запушен, той не позволява преминаването на маслото през него. Това води, първо, до намаляване на налягането в маслената система, и второ, създава допълнително натоварване на маслената помпа, което намалява живота й и може да го повреди. Това често активира ниско налягане на маслото или ниво на маслото. На съвременни машини, оборудвани с многофункционален дисплей, можете да видите съобщението Проверете налягането на маслото или други подобни, което означава „проверка на налягането на маслото в двигателя”. В същото време подобна ситуация, когато маслената лампа гори на празен ход или на ниски скорости, може да означава, че налягането в маслената система е спаднало, и една от причините (но не и единствената) е запушен маслен филтър.

Редукционен клапан за маслена помпа . Този елемент изпълнява важна функция в маслената система на автомобила, а именно той регулира, т.е. не позволява значително увеличаване и намаляване нивото на маслото в него. И двете ситуации влияят неблагоприятно върху работата на двигателя и неговите отделни елементи. Най-често в този контекст, клапан пролетта почивки. Или просто се простира от износването или ниското качество на стоманата, от която е направена. Друг вариант – с течение на времето, клапан лумен сабо. Това е особено вярно, ако машината е пълна с лошо качество мръсно масло или масленият филтър вече е много износен. Ако редукционният вентил се повреди, налягането на маслото на двигателя рязко се покачва, когато скоростта на двигателя достигне висока.

Неизправен сензор за ниво на маслото . Има два възможни варианта. Първият, който е от значение за разглеждания проблем, е, че когато се провали, лампата за масло е постоянно включена. Това означава, че плъзгачът му е залепен (най-често той „поглъща“ маслото и се удави) или е възникнала друга повреда (в зависимост от дизайна на сензора). Пряко следствие от това е фактът, че лампата за налягане на маслото постоянно е включена.

Друг, обратен случай, който обаче не е от значение в тази тема, е, че сензорът не отговаря на нивото на маслото. Съответно, когато е критично намален, водачът не разбира за това, освен ако ръчно, с помощта на сонда, не проверява количеството смазка в картера. И тази ситуация е изпълнена със значително износване на двигателя до пълния му отказ.

Струва си да се отбележи, че сензорът за нивото на маслото е доста надеждно устройство, така че се проваля доста рядко. И вече стари устройства или устройства, инсталирани на стари автомобили (например, популярни VAZ-класики и подобни домашни автомобили) са обект на това. На съвременните чуждестранни автомобили подобен срив е изключително рядък.

Неправилен сензор за налягане на маслото . Понякога има ситуации, когато, например, през зимата в мразовито време, ако двигателят не се загрява, то буквално „удря“ сензора и започва да тече. Съответно, налягането е неправилно. Поради тази причина през зимата трябва винаги да се затопля двигателят преди пътуването, въпреки че много автопроизводители казват, че такава процедура не е необходима за съвременните автомобили.

Запушена мрежеста помпа . Тук ситуацията е подобна на описаната с масления филтър. В случай на запушване през мрежата преминава по-малко количество масло, отколкото би трябвало, което води до намаляване на налягането в системата и намаляване на нивото му. Освен това в тази ситуация маслената помпа работи за износване, което значително намалява ресурса му.

Повредена маслена помпа . Тези устройства са от различен тип – зъбни, вакуумни, ротационни. От това ще зависи пряко от причините, поради които той не успя. Но във всеки случай, когато маслената помпа не работи, налягането в системата няма да се поддържа, което означава, че лампата ще мига.

Изтичане на масло . Най-често маслото изтича под различните уплътнения и о-пръстени. Също така мястото на изтичане може да бъде тръби, маслени линии, повреда на уплътнението на цилиндровата глава (това често се случва при смесване на масло и антифриз) и така нататък. Ако маслото изтича от системата в големи количества, това автоматично води до положение, при което налягането в него пада, което ще се сигнализира от съответната крушка на арматурното табло.

Запушени нефтени канали в двигателя . Много съвременни двигатели на чуждестранни автомобили са проектирани по такъв начин, че диаметърът на техните маслени канали е доста малък (например, това е вярно за много съвременни двигатели, инсталирани на машини, произведени от концерна VAG). Следователно, те трябва да използват подходящи качествени масла, които ще бъдат доста вискозни и няма да запушват каналите, като по този начин намаляват тяхната пропускливост. Освен това, такива машини трябва да бъдат запълнени с висококачествено гориво, така че техните изгорели отпадъци, които попадат в малки количества в масло, също не запушват петролните канали.

Значително износване на двигателя / буталото . Това се случва при стари двигатели и двигатели, които не са ремонтирани дълго време. Когато стените на цилиндъра са деформирани, така наречените отпадъци правят много повече масло, отколкото се изисква от документацията. Съответно, когато се достигне праговата стойност на маслото в двигателя, светва предупредителната лампа. И дори ако добавите определено количество смазваща течност, то скоро ще светне отново. Ето защо, тези двигатели трябва да изпълняват „kapitalku“, което е цялостен ремонт .

Хит в масло от бензин или антифриз . Това обикновено се случва, когато уплътнението на главата на цилиндъра е неуспешно. В този случай антифризът може да попадне в маслото и да загуби вискозитетните си характеристики. Често, външно, това се изразява в постоянното „напускане“ на охлаждащата течност от системата, от изпускателната тръба може да се появи и бял дим .