работа на предпазния колан

Работа на предпазния колан

За 70 % от спасените човешки животи при инциденти в света, се дължи на работа на предпазния колан. Използването на предпазни колани намалява риска от смърт на водача при челен сблъсък – с 2,3 пъти, със страничен – с 1,8 пъти, а при затваряне – с 5 пъти. Предпазните колани съществуват вече 100 години – в авиацията и повече от половин век – при автомобилите. Автомобилните производители са инвестирали милиарди в неговото усъвършенстване. Първо колан, след това триточков колан, след това инерционен колан който се навива на макара. След това с регулиране на височината, последван от колани с пиротехнически затягащи средства. След това с ограничител на опъване и накрая с интегрирана въздушна възглавница. Използването на предпазен колан за мнозина все още остава нерешен въпрос, тъй като все още има митове за предпазните колани сред автомобилистите. Във случай на авария, коланът ви пречи бързо да излезете от автомобила, например ако има пожар или когато автомобилът потъва в езеро.

Как работи предпазния колан

Едва ли може да се сравни работата на старите предпазни колани със съвременните. Но наистина е възможно да се объркате с коланите от стария дизайн, докато съвременните колани се премахват с едно щракване. При ниска скорост може ли да карате без предпазен колан. Да, при сблъсък с 30 км/ч няма да загинете, но ще получите сериозни наранявания. И ако насрещният автомобил пътува със същата скорост?. При челен сблъсък, вече със скорост от 50 км/ч, теглото на човека нараства до три тона. По този начин водачът на автомобила, ще счупи предното стъкло с главата и ще умре в девет случая от десет. Според статистиката 80 % от всички произшествия се случват със скорост до 65 км/ч. При шофиране на къси разстояния не е необходимо да слагате предпазните колани. Същата статистика гласи, че в 75 % от случаите, смъртта на водача на пътя настъпва в рамките на 40 километра от дома му. Дори пътуването до близка улица носи риск от инциденти. Пътниците на задната седалка на автомобила не могат да се закопчаят.

Къде е най-безопасното място в автомобила

Това е опасно не само за забързания пътник. Дори едно дете, което ще излети от задната седалка, може да убие шофьора, който е бил с предпазен колан. Най-безопасното място в автомобила е мястото на водача. Някой вярва, че седейки до шофьора, не можете да се закопчавате. Статистиката за произшествия наистина потвърждава, че най-добрата е средната задна седалка, тя е с 16 % по-безопасна от всички други места в автомобила. Шофьорът и пътникът, излетели от автомобила, имат шанс да спасят живота си – едно на 100. Най-голямата опасност при злополука е удар върху елементите на интериора. Ако пътниците са без предпазни колани, рискуват да загубят съзнание или наранявания, които са несъвместими с живота. И тогава няма значение в коя страна на купето се намирате. Ако в автомобила има въздушни възглавници, не е необходимо да слагате предпазни колани. Това е създадено от самите автопроизводители, които през 60-те и 70-те години рекламират въздушните възглавници като потенциален заместител на предпазните колани.

Въздушната възглавница в автомобила

В случай на авария, въздушната възглавница започва да се разгръща, за да спаси човека. Проблемът обаче е, че човекът се движи към възглавницата, но тя го прави още по-бързо – със скорост от 300 км/ч. Работа на предпазния колан. Предпазният колан не позволява на водача да срещне въздушната възглавница твърде бързо. В допълнение, възглавницата е проектирана специално за работа с колана и затова се счита за спомагателен инструмент. Тя трябва да поеме тялото и главата, когато се е отворила напълно и вече е започнала да изпуска. Ако водачът например закрепи колана зад облегалката на седалката, пиротехническият обтегач на колана остава нащрек. Когато се случи злополука, тя ще заработи веднага и ще предпази водача на автомобила. Ето защо, дори да носите предпазен колан, не трябва да седите твърде близо до волана. Така че контактът с въздушната възглавница да е възможно най-чист. По същата причина трябва да се избягва пушенето на лула по време на шофиране. Когато въздушната възглавница е разгърната, резултатът може да бъде фатален.

Работа на предпазния колан

Предпазният колан може да нарани човек в случай на злополука. Коланът всъщност може да причини нараняване, но само един тип. Говорим за увреждане на цервикалната част на гръбначния стълб. Защото по време на внезапно инхибиране, тялото продължава да се движи напред по инерция. Той също може да причини изгаряне или например да счупи ключицата, ако е неправилно регулиран по височина. Което често се случва, когато децата поставят предпазните си колани, които са предназначени за възрастни. Въпреки това, в сравнение с нараняванията, които той ще предпази, подобни последици от използването на предпазни колани не си струва да се споменават. Всъщност навикът да се закопчава предпазен колан в автомобила трябва да бъде възпитан още от детството. В този случай незавързаният човек има чувство на психологически дискомфорт от липсата на предпазен колан.