спирачна система

Спирачна система

Спирачната система е проектирана за контролирани промени в скоростта на автомобила, неговото спиране. Както и задържане на място дълго време поради използването на спирачната сила между колелото и пътя. Спирачната сила може да се генерира от спирачния механизъм на колелата, автомобилния двигател, механична или електрическа моторна спирачка в трансмисията. За изпълнението на тези функции на автомобила са инсталирани следните видове спирачни системи: електрическа и ръчна спирачка. Системата на електрическата спирачка, осигурява контролирано намаляване на скоростта и спиране на автомобила. Ръчната спирачна система се използва в случай на повреда и неизправност на работната система. Тя изпълнява подобни функции както работната система. Ръчната спирачна система, може да работи като специална автономна система или част от работеща спирачна система. Системата на ръчната спирачка е проектирана да задържи автомобила на място за дълго време.

Видове спирачна система

Спирачната система е най-важното средство за осигуряване на активната безопасност на автомобила. На автомобили и редица камиони се използват различни видове устройства и системи. Които повишават ефективността на спирачната система и стабилността при спиране. Това са усилвател на спирачката, антиблокираща спирачна система, усилвател на аварийната спирачка и други. Спирачната система съчетава спирачния механизъм и спирачното задвижване. Спирачният механизъм е проектиран да създава спирачния момент, необходим за забавяне и спиране на автомобила. На автомобилите са инсталирани спирачни механизми на триене, чието действие се основава на използването на сили на триене. Спирачните механизми на работната система са инсталирани директно в колелото. Ръчната спирачка, може да бъде разположена зад скоростната кутия или на спирачните дискове. В зависимост от дизайна на фрикционната част се разграничават барабанните и дисковите спирачни механизми.

Работа на спирачна система

Спирачният механизъм се състои от въртящи се и неподвижни части. Като въртяща се част на барабанния механизъм се използва спирачен барабан, неподвижната част са спирачните накладки. Въртящата се част на дисковия механизъм е представена от спирачен диск, неподвижната част е представена от спирачни накладки. По правило дисковите спирачки са инсталирани на предния и задния мост на съвременните автомобили. Дисковият спирачен механизъм се състои от въртящ се спирачен диск, две неподвижни накладки, които са монтирани на апарата от двете страни. В основата на апарата са монтирани работещи цилиндри, които при спиране притискат спирачните накладки към диска. Спирачният диск става много горещ по време на работа. Спирачният диск се охлажда чрез въздушен поток. За по-добро разсейване на топлината се правят дупки по повърхността на диска. Такива дискове се наричат вентилирани. За да увеличите спирачната ефективност и да осигурите устойчивост на прегряване при спортните автомобили, се използват керамични спирачни дискове.

Елементи на спирачна система

Спирачните накладки се притискат към дисковете на автомобила чрез специални пружини. Функциониращите накладки са прикрепени към апарата на автомобила. На съвременните автомобили спирачните накладки са оборудвани със сензор за износване. Спирачното задвижване осигурява управление на спирачката. В спирачните системи на автомобилите се използват следните видове спирачни задвижвания: механични, хидравлични, пневматични, електрически и комбинирани. В системата за ръчна спирачка се използва механично задвижване. Механичното задвижване е система от пръти, лостове и кабели, свързващи лоста на ръчната спирачка със спирачките на задните колела. Включва задвижващ лост, кабели с регулируеми лагери, стойка за кабели и лостове за задвижване на подложките. При някои модели автомобили, системата за паркиране се задвижва от крачния педал, тоест крачна спирачка с крачно задвижване.

Хидравлична спирачна система

Електрическото задвижване се използва широко във системата за паркиране, а самото устройство се нарича електро механична спирачка за паркиране. Хидравличното задвижване е основният тип задвижване в системата на работната спирачка. Конструкцията на хидравличното задвижване включва педал на спирачката, усилвател на спирачката, главен спирачен цилиндър. Цилиндри на апаратите, свързващи маркучи и тръбопроводи. Спирачният педал предава сила от крака на водача към главния спирачен цилиндър. Усилвателят на спирачката създава допълнителна сила, предавана от спирачния педал. Най-голямото приложение на автомобилите намира вакум усилвателя на спирачката. Главният спирачен цилиндър генерира налягане на спирачната течност и го изпомпва към спирачните цилиндри. При съвременните автомобили се използват двойно действащи спирачни системи, която създава налягане в две посоки. Над основния цилиндър има разширителен резервоар, предназначен за допълване на спирачната течност в случай на малки загуби.

Двойно действаща спирачна система

Цилиндърът на колелата осигурява спирачен механизъм, тоест притискане на спирачните накладки към спирачния диск. За изпълнение на спирачните функции, работата на елементите на хидравличното задвижване, се състои от двойно действаща спирачна система. Ако едната система се повреди, другата изпълнява нейните функции. Двойно действащите спирачни системи, може да се дублират взаимно, да изпълняват част от функциите помежду си или да изпълняват само една функции. Най-популярната схема е, при която две системи функционират диагонално. При съвременните автомобили в хидравличното спирачно задвижване са включени различни електронни системи. Това са усилвател на аварийната спирачка, анти блокиращи спирачни системи, система за разпределение на спирачната сила, електронно заключване на диференциала. Пневматичното задвижване се използва в спирачната система на камионите. Комбинираното задвижване на спирачките е комбинация от няколко вида задвижване.

Принцип на работа на спирачната система

Принципът на работа на спирачната система се разглежда на примера на хидравлична работна система. Когато натиснете спирачния педал, товарът се прехвърля към усилвателя, което създава допълнителна сила върху главния спирачен цилиндър. Буталото на главния спирачен цилиндър изпомпва течност през тръбопроводи към цилиндрите на колелата. Това увеличава налягането на течността в спирачния задвижващ механизъм. Буталата на цилиндрите на колелата преместват спирачните накладки към дисковете или барабаните. По-нататъшното натискане на педала увеличава налягането на течността и спирачните механизми се активират. Което забавя въртенето на колелата и причинява спирачни сили в точката на контакт на гумите с пътя. Колкото повече сила се прилага върху педала на спирачката, толкова по-бързо и по-ефективно е спирането на колелата. Налягането на течността по време на спиране може да достигне 10-15 MPa.

Системи за активна безопасност на автомобила

При освобождаване на педала на спирачката, педалът под въздействието на връщащата пружина се придвижва в първоначалното си положение. Буталото на главния спирачен цилиндър се придвижва в изходно положение. Буталата на апарата се връщат в нормалното си положение и накладките освобождават спирачните дискове. Спирачната течност се измества от цилиндрите на колелата през тръбопроводите до главния спирачен цилиндър. И налягането в системата спада. Ефективността на спирачната система е значително повишена чрез използването на системи за активна безопасност на автомобила. Допълнителна информация за спирачната система на колата, може да намерите в сайта на пътна помощ.