ходова част на автомобила

Ходова част на автомобила

Шасито на автомобила е проектирано да движи автомобила по пътя и с определено ниво на комфорт, без треперене и вибрации. Механизмите и частите на шасито свързват колелата с купето, заглушават вибрациите му, възприемат и предават сили, действащи върху автомобила. Докато са в купето, водачът и пътниците изпитват бавни трептения с големи амплитуди и бързи трептения с малки амплитуди. Меката тапицерия на седалките, гумените тампони на двигателя, скоростните кутии и така нататък, предпазват водача от вибрации. Еластичните елементи на окачването, колелата и гумите служат като защита срещу бавни вибрации. Шасито се състои от предно окачване, задно окачване, джанти и гуми. Предната и задна ходова част на автомобила е проектирана да смекчава и заглушава вибрациите, предавани от неравности по пътя към купето на автомобила. Благодарение на окачването на колелата, купето прави вертикални, надлъжни, ъглови и напречно-ъглови вибрации. Всички тези колебания определят гладкостта на автомобила.

Окачване на колелото на автомобила

Нека да разгледаме окачване на колелото на автомобила. Дори ако никога не сте карали селска количка, гледайки я през телевизионния екран. Можете да се досетите, че колелата на количката са неподвижно фиксирани към нейното тяло. На същия телевизор може да забележите, че количката се разглобява с висока скорост и това се случва именно поради своята твърдост. За да могат автомобилите да се движат по-дълго време, а шофьорите да се чувстват по-добре, колелата не трябва да са свързани твърдо с каросерията. Това е окачването на колелата на автомобила. Разбира се, шарнирните болтове и пружини са железни и са направени с известна граница на безопасност. Но този дизайн позволява на колелата да се движат спрямо тялото. Зависимо окачване на автомобила. Зависимото окачване е, когато и двете колела на една и съща ос на автомобила са свързани с твърда греда. При удряне на грапавост на пътя на едно от колелата, второто се огъва под същия ъгъл.

Независимо окачване на автомобила

Независимо окачване е, когато колелата на една ос на колата не са свързани твърдо един с друг. При попадане на неравен път едно от колелата може да промени позицията си, без да променя позицията на второто колело. Ударът върху грапавостта се предава напълно върху купето, само леко омекотява гумата. А колебанието на купето има голяма амплитуда и значително вертикално ускорение. Когато в окачването се въведе еластичен елемент, като пружини, натискането върху тялото значително се омекотява. Но поради инерцията на купето, колебливият процес се забавя във времето, което затруднява шофирането и то става опасно. Автомобил с такова окачване се люлее във всички възможни посоки и има голяма вероятност от счупване при резонанс. При съвременните автомобили, за да се избегнат горните явления, заедно с еластичен елемент се използва амортисьорен елемент наречен амортисьор. Той контролира еластичността на пружината, поглъщайки по-голямата част от вибрационната енергия.

Ходова част на автомобила

При неравности и при движение пружината се компресира. Когато след компресията започне да се повдига, стремейки се да надвиши нормалната си дължина, амортисьорът ще абсорбира по-голямата част от енергията на зараждащото се колебание. Продължителността на трептенията, докато пружината се върне в първоначалното си положение, ще намалее до 0,5-1,5 цикъла. Надеждният контакт на колелото с пътя се осигурява не само от гумите, основните еластични и амортисьорни елементи на окачването. Но и от неговите допълнителни еластични елементи, като гумено-метални съединения. Както и от внимателна координация на всички елементи помежду си и с кинематиката на водещите елементи. Гумите са първото нещо в автомобила, които възприемат неравностите на пътя доколкото е възможно. Поради тяхната ограничена еластичност, омекотяват вибрациите от пътното платно. Гумите могат да служат като показател за здравето на окачването. Бързото и неравномерно износване на гумите, показва намаляване на силите на съпротивление на амортисьорите под допустимата граница.

Пружините и амортисьори на автомобила

Основните еластични елементи като пружини, поддържат купето на автомобила на същото ниво, осигурявайки еластична връзка между автомобила и пътя. По време на работа еластичността на пружините се променя поради стареене на метала или поради постоянно претоварване. Което от своя страна води до влошаване на характеристиките на автомобила. Височината на движение се намалява, ъглите на колелата се променят, симетрията на натоварването на колелата се нарушава. Пружините, а не амортисьорите, поддържат теглото на автомобила. Водещите устройства като лостови системи, пружини или торсионни прътове осигуряват кинематиката на движението на колелото спрямо купето. Задачата на тези устройства е да поддържат равнината на въртене на колелото да се движи нагоре. По време на компресия на окачването и надолу по време на отскока в положение, близко до вертикално, тоест перпендикулярно на пътното платно.

Ходова част на автомобила

Ако геометрията на направляващото устройство е нарушена, поведението на автомобила рязко се влошава заедно със всички части на окачването. Амортизиращ елемент, тоест амортисьора поема вибрациите на купето, които се получават от инерционните сили и следователно намалява ефекта им върху пътниците и товара. Освен това предотвратява вибрациите на мостове, греди, колела. Гуми, оси, главини, лостове, спрямо купето, като по този начин подобрява контакта на колелото с пътя. Може да се интересувате още от окачването на автомобила, ходова част на автомобила. Трансмисия на автомобила, електрическата система и екологията на автомобила. Повече информация за ходовата част на автомобила, може да намерите във сайта за окачване на автомобила.