четиритактов двигател

Четиритактов двигател

Преди да започнем да говорим за четиритактов двигател, трябва да знаем какво означава това. В тази статия ще ви запознаем с работата, типовете, основните компоненти, приложението и предимствата на 4-тактния двигател. Надявам се, че наистина ще се насладите на това. Когато буталото се премести от долна мъртва точка към горна мъртва точка, то се нарича 1 удар. Ход означава движение на нещо в посока. Тук имаме предвид движението на буталото. Преди да определим хода на буталото, трябва да знаем за някои основни терминологии, използвани в четиритактовия двигател. Основни компоненти на четиритактовия двигател. Входящ колектор. Това е проход за влизане на горивото в цилиндъра. Изпускателен колектор. Проход за изпускане на изгорелите газове. Всмукателен клапан. Това е клапан, управляван от кобилици, през който горивото или въздухът влизат в цилиндъра. Изпускателен клапан. Също така е и ексцентрик, чрез който изгорелите газове излизат навън.

Елементите на четиритактов двигател

Свещ. Използва се за генериране на искра за изгаряне на горивото. Цилиндър. Това е част от двигателя, където буталото извършва възвратно-постъпателно движение. За да произвежда всичките четири удара, необходими за работата на двигателя. Бутало. Това е част от двигателя, която извършва възвратно-постъпателно движение в цилиндъра. Той изпълнява процес на засмукване, компресия и изпускане по време на работа на четиритактовия двигател. Мотовилка или биела. Мотовилка или биела. Тя свързва буталото и коляновия вал на двигателя. Тя прехвърля мощността, генерирана от двигателя от буталото към коляновия вал. А възвратно-постъпателното движение на буталото се променя в кръговото движение. Колянов вал. Използва се за превръщане на възвратно-постъпателното движение на буталото в кръгови движения. Корпус на коляновия вал. Задържа коляновия вал в него и го предпазва от повреди. Използвана основна терминология. Вътрешният диаметър на цилиндъра се нарича отвор.

Горна и долна мъртва точка на четиритактов двигател

Цилиндъра на двигателя, обикновено се изразява или измерва в милиметри (mm). Ход на буталото. Разстоянието, пропътувано от буталото от един от позициите на мъртъв център към друга позиция на мъртъв център, се нарича ход. Разстоянието между двете мъртви точки се нарича дължина на хода. TDC, това е максималната горна граница, до която буталото може да се движи. Основна терминология, използвана в 4-тактов двигател. BDC, пълната форма на BDC е Bottom Dead Center. Това е долната максимална граница, до която буталото може да се движи. Основна терминология, използвана в 4-тактов двигател. Горивна камера, това е камера, в която се извършва горенето на горивото. Обем на пътен просвет, това е томът, включен между буталото и цилиндричната глава. Когато буталото е в най-горния мъртъв център във вертикалните двигатели и вътрешния мъртъв център в хоризонталните двигатели. Обемът на пътен просвет обикновено се изразява като процент от работния обем.

Съотношението на общия обем на четиритактов двигател

Захранващ обем, това е обемът, през който буталото се движи за един удар. Тя е равна на площта на напречното сечение на буталото, умножена по дължината на хода му. Също така е известен като обем. Общ обем, сумирането на пътен просвет и измерения обем се нарича общ обем. Съотношение на компресиране. Съотношението на общия обем към просветния обем се нарича коефициент на компресия. За бензинови двигатели стойността на компресията варира от 5:1 до 9:1, а за дизеловите двигатели – от 14:1 до 22:1 Какво означават четирите удара ? Има четири удара в 4-тактов двигател. Това означава, че буталото се движи 4 пъти, за да завърши един цикъл на мощност. Един цикъл на силовия ход включва всмукване, компресия, мощност и ход на отработените газове. Какво е 4-тактов двигател ? Всяко механично устройство, което е способно да преобразува химическата енергия на горивото в механична енергия, се нарича двигател.

Бензинов и дизелов четиритактов двигател

Също така в четиритактовия двигател, химичната енергия се превръща в механична енергия. При която буталото прави четири пъти движение, за да произведе мощност 2 пъти от ВМТ до БДК и 2 пъти от БДК до ТДК. Видове четиритактови двигатели. Четиритактовият двигател се разделя на два вида. Бензинов двигател, когато бензинът се използва като гориво в четиритактов двигател, той се нарича четиритактов бензинов двигател. Конструкцията на бензиновия двигател е малко по-различна от дизеловия двигател. При бензиновия двигател има запалителна свещ за изгаряне на горивото. А въздушната горивна смес се засмуква в цилиндъра. Дизелов двигател, когато горивото, използвано в четиритактовия двигател е дизелово, то се нарича дизелов двигател. В дизеловия двигател има инжектор за впръскване на горивото в цилиндъра. По време на засмукването в цилиндъра се всмуква само въздух. Горещ компресиран въздух се използва за изгаряне на горивото в този тип четиритактови двигатели.

Ходове на четиритактов двигател

Различните ходове в четиритактов двигател са, ход на засмукване, ход на сгъстяване, ход на мощност и ход на изпускателната тръба. Нека разберем какво точно се случва в тези удари един по един подробно. Ход на изсмукване. Работа на четиритактов двигател, всмукателен ход, биелата преминава от TDC към BDC. Отваряне на смукателния вентил. Засмукване на въздух и горивна смес, въздух в дизелов двигател и въздушно-горивна смес в бензинов двигател. В случващия се ход на засмукване, първо, буталото се премества от TDC към BDC. С придвижването на буталото входящият клапан се отваря. И въздушната горивна смес в случай на бензинов двигател и само въздух в дизеловия двигател навлиза в цилиндъра. Изпускателният клапан остава затворен по време на този ход. Ход на компресия. Работа на четиритактов двигател ход на компресия. Буталото се премества от BDC в TDC. Компресиране на въздух или въздушно-горивна смес, въздух в дизелов двигател и въздушно-горивна смес в бензинов двигател.

Работа на четиритактов двигател

Всмукателният и изпускателният клапан остава затворен. При ход на компресия буталото се движи от BDC към TDC. Входният и изпускателният клапан остава затворен по време на този ход. Тъй като буталото се движи нагоре от BDC до TDC. Компресията на въздушно-горивната смес при бензинов двигател и само въздух в случай на дизелов двигател се извършва. Процесите на компресия завършват, когато буталото достигне до ВМТ. Компресията се извършва, за да се повиши температурата на въздуха или въздушно-горивната смес. Температурата се увеличава така, че да може лесно да се запали по време на искрене. В случай на бензинов двигател и пръскане на дизел в случай на дизелов двигател. Мощност, разширение, работен ход. Работа на четиритактов двигател. Искрене и изгаряне на въздушно-горивната смес в бензиновия двигател. Всмукателният и изпускателният клапан остава затворен. Бензинови двигатели. Въздушно-горивната смес се запалва от свещта. Поради запалването започва процесът на горене.

Работа на бензинов и дизелов четиритактов двигател

Изгарянето на въздушно-горивната смес създава горещи газове с много високо налягане. Тези горещи газове с високо налягане, оказват натиск върху горната повърхност на буталото. То започва да се движи надолу от ВМТ към БДК. Това е силовия ход на двигателя. При този удар получаваме мощност, която се използва за управление на превозното средство. Входящият и изпускателният клапан остава затворен по време на този ход. Дизелов двигател. Тъй като буталото се приближава към ВМТ, се извършва впръскването на дизела под формата на мъгла от инжектора за гориво. Тъй като дизелът, напълнен с горивния инжектор, влиза в контакт с горещите компресирани газове, той улавя огъня, а горивните процеси започват. Поради горенето на горещи изгорели газове с високо налягане се получава много висок натиск върху горната повърхност на буталото. Поради въздействието на тягата върху буталото, то започва да се движи надолу.

Предимства и недостатъци на четиритактов двигател

Работа на четиритактов двигател изпускателен ход. Буталото се премества от DBC на TDC. Отваряне на изпускателния клапан. Изпускане на горещите изгорели газове през изпускателния вентил. При този ход буталото се движи нагоре, тоест от TDC към BDC. Тъй като буталото се движи нагоре, изпускателният клапан се отваря. И всички изгорели газове, започват да излиза от цилиндъра. Изгорелите газове изтичат в околната среда чрез изпускателния вентил. Когато буталото достигне до ВМТ, процесът на изпускане завършва. И след това отново всичките четири удара се повтарят. Четиритактовите двигатели се прилагат основно при мотоциклети и автомобили. Предимства на четиритактовия двигател пред двутактовия двигател. Той има висока горивна ефективност. Той изпълнява отказ от 2-тактов двигател. Той остава за по-дълъг от 2-тактов двигател и не спира толкова бързо. Ние не трябва да смесваме маслото в горивото, както се прави в двутактовия двигател.